Alfons slouží pro zvýšení efektivity výroby animace propojením stop motion animace s 3D CGI technologií. Je vyvinut konsorciem tuzemských společností zabývajících se animací – Animation people, PFX, Incognito, Kouzelná animace a FAMU.
Prvotní myšlenkou pro vývoj ALFONS FACE POSE EDITORu (APE) bylo usnadnění a urychlení procesu loutkové animace pracující s pohybem obličeje. Mechanická výměna jednotlivých prvků (ústa, obočí, pohyby očí a víček, …) je časově velmi náročná a cenově znevýhodňuje animační techniku stop-motion (SM). Systém APE spojuje dvě animační techniky – stop motion a CGI a je vyvinut konsorciem tuzemských společností zabývajících se animací: Animation people, PFX, Incognito, Kouzelná animace a FAMU.
APE pracuje ve spojení s Dragonframe (software na snímání a přehrávání SM animace), a je tak uživatelsky přizpůsoben zvyklostem v oboru. Jednou z předností zařízení je, že umožňuje SM animátorům rozvíjet svůj talent bez nároků na další technické dovednosti a školení v CGI softwaru. Urychluje animátorskou práci a umožňuje efektivně zlepšovat expresivitu animace loutek.
SM animátor animuje fyzické tělo loutky a zároveň snímá virtuální podobu její obličejové části. Data vzniklá z animace obličeje se dále zpracují v CGI procesu a v postprodukci se spojí s nasnímaným obrazem SM animace.
Tato nová a inovativní technologie byla již v roce 2023 úspěšně ověřena na několika krátkých videí. Součástí vývoje bylo i nalezení definičního oboru technologie a optimální konfigurace systému. Vývoj byl realizován za podpory Technologické Agentury České republiky.
Tento projekt je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ÉTA
TAČR – ÉTA 5 Projekt
Technologická agentura ČR www.tacr.cz